Tijd voor actie – (nieuwe) ondernemers aan de slag

Voor een deel van de ondernemers is de afgelopen tijd verre van een feestje geweest. Iedereen kent de voorbeelden van de beroepsgroepen die hard geraakt zijn door COVID en de maatregelen en zeker deze groep zal met weinig warmte terug kijken naar de afgelopen 1.5 jaar.

Tegelijkertijd is het helemaal niet overall en voor iedereen een drama geweest. Hoe pijnlijk waar soms “de een zijn dood, is de ander zijn brood” blijkt te zijn in tijden van een pandemie. Maar belangrijker nog, is dat COVID veel ondernemers en ondernemers-in-spe op scherp heeft gezet. En zelfs in die hoedanigheid dat het voor daadwerkelijk actie zorgt. Vandaag dus aandacht voor het gouden randje om de situatie (voor ondernemers).

 

Tijd voor bezinning

Als we iets veel hebben gezien en gehoord is het wel dat allerlei mensen eens een stapje terug hebben genomen en goed hebben nagedacht over wat ze nou eigenlijk (niet) willen. En dat vindt niet alleen zijn raakvlak op een sociaal, emotioneel, psychisch vlak, maar ook op het arbeidsvlak.

Ben ik eigenlijk nog wel blij met wat ik doe? Zit ik mijn tijd te verdoen terwijl ik mijn droom moet najagen? Waarom wacht ik eigenlijk nog of waar wacht ik eigenlijk op?

Nou houden wij van pragmatiek en recht-door-zee, maar onderschatten we ook de waarde en kracht niet van doen wat je wilt doen (en waar je ideaal gesproken ook nog eens goed in bent). Want dat zorgt voor passie – passie die we bij onszelf en de professionals die we dagelijks treffen zien. Zelf en met elkaar.

 

Focus op wat belangrijk is

Direct gerelateerd aan die ‘bezinning’, is de focus op wat belangrijk is. En waar de een dat misschien meer betreft op een gezonde(re) werk/privé balans, spreken we ook met ondernemers die het 5-jaren plan voor hun organisatie hebben aangescherpt.

Die de ruimte en tijd hebben genomen (of ‘gekregen’) om eens te kijken waar nou echt de kansen liggen en waar dus de energie en aandacht naar toe moet. In welk facet van je bedrijf liggen nou echt de groeikansen? Moet je verder diversifiëren of juist specifieker gaan worden in plaats van zoveel? Welke product of dienst moet een zetje hebben?

Het is niet zo dat ondernemers hier nooit eerder over nadachten natuurlijk, maar als we iets hebben gezien, is dat COVID ons de tijd en/of het besef heeft gegeven dat met een beetje afstand naar je bedrijf(skeuzes) kijken, eigenlijk heel veel gezonde inzichten geeft.

 

De stap zetten (of beter… de sprong wagen)

Bij een crisis zoals deze pandemie, hebben we in de historie wel vaker gezien dat de effecten ervan op bijvoorbeeld de arbeidsmarkt, een werkelijke boost betekent voor het nemen van nieuwe stappen.

Mensen die nu (soms gedwongen) zich moeten oriënteren op een andere beroepsgroep omdat hun ‘eigen’ vak te onzeker is, merken vaak dat dat precies is wat ze nodig hadden. De droom van een eigen organisatie wordt vaak overschaduwd door de zekerheid van een vaste baan in loondienst (can’t really blame you). Maar als die zekerheid ineens weg valt doordat je je baan verliest of je bedrijf in zwaar weer verkeert door in dit geval een pandemie, opent dat deuren.

Een nieuwe baan zoeken in een andere branche, je laten omscholen of de echte stap wagen om serieus je eigen bedrijf op te zetten dat al zolang knaagt in je achterhoofd… het zijn de mooie dingen aan lastige tijd.

 

Professionals bij elkaar

Bij ZiPPERZ draait het om mensen. Professionals. Die soms simpelweg een rustige werkplek nodig hebben wat niet hun thuiskantoor. Of die structureel enkele dagen in de week in een professionele setting willen kunnen werken. Of die een grotere ruimte zoeken voor presentaties of trainingen. Of die de connectie zoeken met andere ondernemers omdat juist die interactie zorgt voor binding, creatie, prikkeling en goede ideeën.

Dat is allemaal ZiPPERZ. En we nodigen je dus graag uit om eens een kijkje te nemen of in contact met ons te komen!

 

Share:

Mogen wij u terugbellen?