Het ondernemerschap lonkt – vooral onder jongeren

De cijfers zeggen genoeg; Op 1 januari 2023 was 17% van de werkzame bevolking zzp’er volgens cijfers van KvK. 10 jaar eerder lag dat percentage op net 10%. En als je dan kijkt naar het aandeel jonge ondernemers (21 jaar en jonger) is dat aandeel zelfs met 173% gestegen in de afgelopen 5 jaar. En volgens deskundigen is die hang naar zelfstandigheid ten opzichte van een baan in loondienst, de komende jaren alleen nog maar sterker.

Toch kan vrijwel elke zelfstandig ondernemer je vertellen dat het ondernemerschap niet eenvoudig is en op sommige momenten de twijfel keihard kan toeslaan. De hang naar onafhankelijkheid en flexibiliteit die met name onder jongere generaties nu zo hardnekkig is, heeft dan ook een valkuil of keerzijde. De harde en onzekere kant van ondernemerschap wordt zelden serieus in beeld gebracht en zelfs op sociale media overheerst vooral de positieve kant.

Dus hoe voorkom je het deksel op de neus en een gezonde vleug realiteitszin bovenop je passie en drive om als (jong) ondernemer te starten?

  1. Creëer een helder beeld van ondernemerschap

Het lijkt een beetje voor de hand liggend, maar veel, opnieuw met name jonge, nieuwe ondernemers baseren hun keuze op de gouden randjes van het ondernemerschap. De vrijheid, onafhankelijkheid, flexibiliteit en ruimte voor eigen inzichten lonkt. Het beeld dat in sommige opleidingen wordt geschetst over wat je zou kunnen verdienen, draagt niet bij aan de realiteitszin.

Het idee “ik schrijf me in en ga wel zien hoe het loopt” is blijkbaar nog steeds hardnekkig maar vanzelfsprekend een recept voor teleurstelling.

Ga dus met mensen praten, ondernemers in je familie, vriendenkring of een netwerk. Ga ‘echte’ blogs lezen en laat de verhalen een plaatje maken. Voorkom dat je alleen via opgepoetste social media succesverhalen bepaalt wat ondernemerschap voor je is.

  • Maak het plaatje compleet

Dat ondernemerschap hard werken is, wordt in taal al snel beaamd en wordt in theorie ook begrepen, maar blijkt in de praktijk toch vaak een zware dobber.

Niet alleen is het opstarten van een bedrijf en dat rendabel maken niet zomaar voor elkaar, ook de “randzaken” lijken soms een verrassing.

Naast werken met en voor je klanten is er meer. Je administratie en belasting bijvoorbeeld. Of wat dacht je van het aantrekken van nieuwe klanten, het voeren van marketingactiviteiten?

  • Weeg slim af

Doorgaan op punt 2; er zijn zaken van het ondernemerschap waarbij je misschien tot de conclusie komt dat je dat zelf niet zo goed beheerst of simpelweg helemaal niet leuk vindt. In sommige gevallen kan het dan slim zijn om een expert aan te trekken die dingen voor je doet. Denk aan een boekhouder of een marketeer. Aan de andere kant ben je bij de opstart van je bedrijf vaak ook bezig met slim je uitgaven beperken. Al die afwegingen en beseffen helpen de realiteitszin die nodig is om van je bedrijf en jou als ondernemer een succes te maken.

Werkplek, netwerk, focus

We zouden ZiPPERZ niet zijn als we nu niet een mooie connectie maken naar het ondernemreschap binnen onze muren. Want naast dat wij een plek zijn waar vrijwel iedereen een passende werkplek kan vinden voor de activiteiten die een dag van hem of haar vraagt… de professionals binnen die muren zijn een netwerk van waarde!

Met aandacht en focus je werk doen, maar ook gebruik maken van de drive en het delen van ervaringen (of een simpele gedeelde kop koffie) van de mensen die hier met dezelfde passie als jij zitten.

Benieuwd naar wat ZiPPERZ voor je kan zijn? Bekijk alle opties online!

Share:

Mogen wij u terugbellen?