Het begrip ‘afstand’ heeft de afgelopen tijd een beetje een nieuwe lading gekregen. Afstand houden, 1.5 meter in acht nemen, niet meer met elkaar op een kantoor werken, de sportschool vermijden en etentjes uitstellen. Als we dan in contact zijn doen we dat op afstand; via een online call of telefoontje.

Dat Covid-19 ons hele leven, zowel privé als zakelijk, flink beïnvloedt en impact heeft op hoe we zaken doen en deden, is geen nieuwtje. Dat we met name als ondernemers daarin gedwongen worden wat creatiever te zijn, ook niet. Dat uit cijfers blijkt dat ‘netwerken’ als activiteit de afgelopen tijd op een laag pitje heeft gestaan en we als ondernemer daar momenteel minder waarde aan (b)lijken te hechten, is wel nieuw.

Netwerken op een laag pitje?

Omdat we netwerken nog altijd (logisch) als een fysieke activiteit zien, is de dalende trend van netwerkactiviteiten natuurlijk goed te verklaren. Georganiseerde netwerkontbijten, koffiesessies of recepties met programma hebben afgelopen tijd, net als zoveel dingen, geen doorgang kunnen vinden.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat de behoefte aan netwerken ook per definitie minder is geworden. Waar veel organisaties bij de start van de Covid-19 situatie vooral hun focus moesten leggen op de eerste praktische zaken (van overheidssteun tot aansturing van personeel tot het herinrichten van de werkomgeving) zijn we nu in een situatie dat bedrijven veel meer kijken naar hoe ze, zeker bij getroffen branches, hun economische jaar kunnen redden.

Dat betekent dus ook zoeken naar kansen, op doen van ideeën en inspiratie over een andere aanpak binnen wat er mogelijk is. En laat het nu juist vanuit dat perspectief zo nuttig en belangrijk zijn om met je netwerk in contact te brengen. De creativiteit die alle bedrijven zoeken in deze tijd, kan ineens nieuwe connecties en kansen bieden die er voorheen niet waren. Ideeën of oplossingen die de ene branche helpt, kunnen aanzetten tot een toepassing in de andere.

Dat netwerken dus in eerste instantie uit praktisch oogpunt op een laag pitje kwam en ondernemers even wat anders aan hun hoofd hadden, is meer dan logisch. Maar nu.. is actie op dit vlak juist zinvol.

Netwerken – juist nu

Als ZiPPERZ geloven wij bij uitstek in de kracht van samen, van verbinden en van connectie maken. Niet zweverig, maar concreet. Door met elkaar in hetzelfde gebouw te zijn, een lunch (buiten en/of op gepaste afstand) te delen, door echte gesprekken te hebben met aandacht voor elkaars situatie, de afgelopen periode. Door ideeën en ervaringen te delen.

Netwerken is voor ons dan ook breder dan elkaar opzoeken om te kijken waar en bij wie je wat kwijt kunt. Juist nu de situatie ook zakelijk zo anders is, liggen kansen misschien op plekken waar je ze niet had verwacht of bied jij juist mogelijkheden aan andere ondernemers die de start vormen van een nieuwe relatie.

Maar ook pragmatischer bekeken is in contact zijn met andere ondernemers juist nu belangrijk. Veel ondernemers voelen toch pijn van de situatie, afhankelijk van de branche waarin ze opereren, en dat maakt het juist belangrijk kansen te blijven zoeken en vinden en actief in contact te zijn.

  • Zorg dat je, ondanks vaker thuis werken, zichtbaar bent binnen je netwerk of neem daarin zelf initiatief
  • Houd je aan de richtlijnen en handel veilig om jezelf en anderen te beschermen. Dat betekent echter niet dat ‘niets meer kan’. Wees creatief en proactief en maak zelf de opties.
  • Netwerken en in contact blijven hoeft niet per definitie een georganiseerde bezigheid te zijn. Meng je in gelijkgestemden (zoals dagelijks bij ZiPPERZ gebeurt) en bekijk wat er bij andere ondernemers gebeurt.

Het netwerk van ZiPPERZ

Benieuwd naar wat ZiPPERZ je te bieden heeft, als locatie, faciliteit en netwerk dat je er vindt? Maak kennis met de mogelijkheden van ZiPPERZ of loop eens binnen.

Geef een reactie

Je email adres wordt niet gepubliceerd. Required fields are marked *

Post comment