Hoewel het een beetje spannend is om daadwerkelijk POST-covid te zeggen (want we zijn er nog niet vanaf), is er in het werkende leven van nu weer een ander beeld te zien dan tijdens de verplichte thuiswerktijden en lockdowns. En dat is heerlijk!
Als iets ons echter duidelijk is geworden, is het dat de meeste (kantoor)werkenden van Nederland niet meer terug gaan, willen en/of kunnen naar de 5-daagse kantoorwerkweek van voorheen. Voor ZZP-ers geldt dat ze helderder dan ooit op hun netvlies hebben wat voor hen werkt en wat niet, qua locatie en mogelijkheden. Dus wat betekent dat nou voor het kantoor NA covid?
Zucht – andere mensen…
De ideale werkplek lijkt soms niet te bestaan. Want je behoeftes veranderen per uur; van een stiltecentrum voor volledige focus en ongestoord werken in het ene tijdvak, naar een grotere ruimte voor samenwerken, tot een broodnodig praatje over de wedstrijd van gisteren met een toevallige collega.
Wat wel blijkt nu we zoveel op onszelf aangewezen waren, is dat het overvolle kantoor (als dat al aan de orde is), niet meer bij ons past. We zijn niet allergisch geworden voor mensen of collega’s, maar de eindeloze ruis van pratende mensen om ons heen, of elke vierkante-bureaumeter gevuld, past de meeste mensen niet meer. En die ergerlijke trekjes van collega’s die je nu zolang hebt kunnen missen, komen harder binnen dan ooit.
Even een praatje..
Tegelijkertijd heeft COVID een hoop van ons duidelijk gemaakt dat, ondanks dat we goed thuis kunnen werken, er heel veel voordelen zijn aan met regelmaat met collega’s werken. Waar we eerst vooral de voordelen proefden (minder reistijd, wasje draaien tussendoor) wordt nu we weer wat meer mogen, duidelijk dat het gevoel van connectie met je collega’s en je bedrijf een knauw krijgt als je er nooit komt. Dus op zijn tijd echt met collega’s werken, een lunch delen, samen sparren of een koffiepraatje houden is enorm waardevol op tal van vlakken.
Meerwaarde?
De COVID tijd heeft ervoor gezorgd dat veel bedrijven faciliteerden dat mensen prettig thuis konden werken OF mensen namen zelf stappen om hun thuiskantoor verder te verfijnen. Door die stappen is het verwachtingspatroon van wat een kantoor te bieden moet hebben, gegroeid.
Want ook al willen we andere collega’s met enige regelmaat zien; als je thuiskantoor prettiger of completer voelt dan het echte kantoor (of tenminste net zo prettig), is de aantrekkingskracht klein.
Dus voor werkruimte moet je zorgen voor meerwaarde; niet alleen in atmosfeer en aankleding, maar ook in ruimtegebruik, faciliteiten en mogelijkheden! (Daarom kun je bij ZiPPERZ terecht in tal van ruimten)
Een leuke extra hieraan, is dat uit onderzoek recent nog bleek dat we meer behoefte hebben aan een ruim opgezette, open, frisse ruimte qua kantoor, maar WEL meer waardering hebben voor huiselijke elementen (zoals planten, foto’s en kunst).
Een laatste trend is het eisenpakket aan eten en drinken. Waar we tijdens onze thuiswerktijd alle ruimte hadden om ‘goed voor onszelf te zorgen’ (= knettergoede koffie drinken en jezelf trakteren op een lekker broodje), moet je nu weer terug naar kantoorvoedsel. En waar sommige bedrijven gebruik kunnen maken van een gedegen keuken en/of catering, zijn er ook werknemers die weer met enige weemoed een broodje kaas in hun broodtrommel stoppen.
Hoewel ‘eisenpakket’ misschien niet juist is, is op zijn minst de waardering voor zaken als goede koffie en een fijne lunch, hoger dan ooit.
Flexibel werken – lekker eten
Bij ZiPPERZ is flexibilteit al jarenlang een uitgangspunt, ook VOOR covid. Flexibel werken en vergaderen is de basis van ons Business Center. En dat er in zo’n Business Center ook wordt gezorgd voor heerlijke koffie en de mogelijkheid tot een smakelijke EN ontspannen lunch lijkt bijna vanzelfsprekend.
Bij ZiPPERZ kun je terecht voor werken, ontmoeten en inspireren.
Bekijk onze opties eens online of kom met ons in contact met je vragen!