Geen zorgen; we blijven weg van de 2023-nieuw-jaar-lijstjes (dit keer). Maar als er een topic is dat in onze hele samenleving, dus zeker ook zakelijk, een niet te missen onderwerp wordt, is het wel duurzaamheid. Ook als ondernemer kun je dus vrijwel niet om dit onderwerp heen, of dat nu in mindere of meerdere mate voor je relevant is/wordt. Dus met het oog op, toch een beetje, een nieuw jaar voor ons, kijken we naar duurzaamheid in ondernemerschap en delen we wat opties en voorbeelden die aansluiting vinden in MVO en bijvoorbeeld ecologische impact.
Maak een plan
Hoewel het niet het eerste jaar is dat we horen over duurzaamheid en het maatschappelijk belang, is het als onderwerp binnen bedrijf en voor ondernemers nog wel relatief jong. De kans is dus ook groot dat duurzaam ondernemen voor jou(w bedrijf) nog geen of weinig vorm heeft; geen strategisch onderdeel van je bedrijf, nog niet tot acties gebracht en nog geen onderdeel van je besluitvorming.
Dat dat niet van de een op de andere dag verandert is logisch, maar je blijft in die staat als je nu geen stappen onderneemt om het onderdeel van je bedrijf te maken. Dus.. zet het op de agenda en breng het in als terugkerende onderwerp in je bedrijf. Begin met een visie, een stip op de horizon en concretiseer vervolgens in een door jou verder te bepalen tijdsframe, je plannen en acties. Maak een begin!
Meetbare vooruitgang
In navolging op het eerste punt, is de valkuil ‘blijven praten, weinig doen’ een nu al herkenbare. Als je serieus wilt zijn (en in veel markten en gevallen is de noodzaak er steeds meer door de druk vanuit de markt – klanten en partners willen met duurzame bedrijven werken!) – moet je doelen zetten. Dat helpt niet alleen met het concretiseren van wat je echt wilt bereiken, maar biedt ook perspectief om die doelen meetbaar in te zetten. En, niet onbelangrijk, dit helpt de communicatie en visualisatie van wat je wilt nastreven binnen je bedrijf en teams.
Als je dan ook nog mensen concreet verantwoordelijkheden gaat geven binnen dit proces, kom je actief verder.
Wees eerlijk
Laten wij beginnen; wij vinden al jarenlang dat het belangrijk is om bij te dragen aan groene keuzes, een verbetering (of tragere verslechtering?) van de wereld om ons heen en het besef dat wij als mens en ondernemers daarin een rol kunnen spelen.
Wil dat zeggen dat wij in alles wat we doen en overwegen al-tijd de pertinent meest duurzame keuze maken? Nee. Soms uit gemak, soms uit kostenoverweging, soms uit tijdsoverwegingen.
Laten we dus eerlijk zijn dat ondernemen soms keuzes maken is en dat het begrijpelijk is, zeker in zo’n nieuwe eerste stap, dat die keuze misschien niet altijd de meest groene is. Maar laten we dan ook kritisch en eerlijk zijn richting onszelf of die niet-groene keuze altijd nodig is.
Begin
Al dat gepraat over duurzaamheid kan soms behoorlijk overdonderend zijn. Wanneer je ziet dat bedrijven om je heen hun hele kantoor naar een duurzamere omgeving verhuizen, hun wagenpark een boost geven of ingrijpende aanpassingen doen in hun strategie, kan dat behoorlijk imponerend, maar ook intimiderend zijn.
Laten we dus even realistisch zijn, zeker voor de kleinere ondernemer. Duurzaamheid kan ook klein beginnen, door kleine keuzes en minder ingrijpende veranderingen. Voor jou, je bedrijf, je team of werknemers en je klanten. Maar begin! Want dat duurzaam ondernemen pas aan het begin staat en niet meer weg te denken is, lijkt ons wel duidelijk.
Duurzaam bij ZiPPERZ
Bij ZiPPERZ draait het voor jou als bezoeker voornamelijk in eerste instantie om de faciliteit en wat we bieden. Daar kom je immers voor. Maar wist je dat het gebouw GREENSTAND waarin we ons bevinden, als gehele pand is gemoderniseerd en is voorzien van duurzame installaties? En dat we met doorontwikkeling streven naar een Label A?
Bij ZiPPERZ denken we aan de lange termijn, voor bedrijf, ondernemer, mens en omgeving. En daar past deze groene, duurzame manier van ondernemen en huisvesten dus heel goed in.
Kennis maken met ons pand en onze faciliteiten (waaronder een fijn dakterras en binnentuin)? Kom in contact!