De pracht van fouten maken als ondernemer

Fouten maken.. nie-mand doet het graag. Of je nu in de schaal aan de uiterste kant zit waarbij je richting faalangst gaat of juist in de tegenovergestelde richting waarbij je prima met fouten overweg kunt; graag maken doet niemand!

Zeker in een zakelijke sfeer, als werknemer of dus in dit geval als ondernemer, ligt het maken van fouten gevoelig. Er kan veel op het spel staan, je kunt mensen of bedrijven schade berokkenen en niet in de minste plaats jezelf een tik verkopen. Toch zijn er maar bar weinig fouten die echt significant tot drama’s leiden. Desalniettemin ligt er een enorm taboe op het maken van fouten en zeker op het toegeven en bespreken ervan. En dat, is een gemiste kans.

Fouten maken is gezond

Niet helemaal letterlijk dan, gezond, want voor veel mensen heeft fouten maken een stressvolle reactie tot gevolg en dat is zelden goed. Het is echter wel gezond in de zin van menselijk en natuurlijk. We zijn geen van allen machines en waar mensen werken, worden fouten gemaakt.

De gezonde draai die wel bij fouten maken hoort, is het toegeven ervan en wat dat doet met de mensen om je heen.

  1. Mensen die hun fouten toegeven worden gezien als menselijker, toegankelijker en sympathieker. De relatie maakt per direct een sprong vooruit, zowel intercollegiaal als tussen klant-leverancier relaties.
  2. Onderling begrip en waardering groeit als mensen met elkaar fouten delen, toegeven en van een context voorzien zonder waardeoordeel richting anderen.
  3. Het maken van fouten is ook een waardevolle blootlegger voor verbeterpunt, niet zozeer in mensen, maar ook in processen en werkwijzen

 

Fouten zorgen voor groei

Ik snap best dat als je als ondernemer een enorme kans bent misgelopen door een stomme fout, of moet vaststellen dat je nooit meer een project rendabel kunt redden door een misser, het maken van fouten niet bepaald hoog in je favorietenlijstje staat.

Toch is het maken van fouten bijna een vereiste voor groei, omdat het leert hoe het niet moest, je leert voorkombare fouten daadwerkelijk nooit meer te maken EN omdat het je dwingt in oplossingen en andere richtingen te denken. En laat dat nou juist een skill zijn waar je heel veel aan hebt, ook als je NIET een brandje hoeft te blussen door fouten.

De term ‘door de wol geverfd’ verwijst dan eigenlijk ook naar ervaring. Ervaring bestaat per definitie uit een veelheid aan situaties en scenario’s die je hebt doorlopen, vaak gerelateerd aan een vak of loopbaan. Bij uitstek een voorbeeld waarbij je het meeste leert van de missers en tegenslagen die op je pad zijn gekomen. Die je hebben laten inzien wat er anders of beter moet, je hebben laten leren hoe het nooit meer moet en je de kans hebben gegeven om connecties te maken met anderen over hun fouten, hun missers of hun rol in die van jou.

 

Loslaten van traditie in fouten

Er zijn nog steeds tal van ondernemers en bedrijven waarbij het maken van fouten, richting je bedrijf, je team of je klant, zo snel mogelijk onder het tapijt wordt geveegd. Een absolute NO GO als je uit bent op constructiviteit, creativiteit en connectie. Een klant laat zich niet graag bedotten met een fantasieverhaal als cover-up voor een fout. Een collega of werknemer bedenkt zich voortaan wel een paar keer voordat hij aan iets nieuws begint of met een idee komt, als fouten maken zo’n heikel punt is. En jezelf? Als je bang bent om fouten te maken, blokkeert je dat enorm in het maken van iets nieuws, om creatief te denken en soms buiten de lijntjes te kleuren.

De angst om iets nieuws te doen is voor een ondernemer killing. Dus.. omarm die fouten. Vermijd ze vooral wanneer je kan, maar accepteer de enorme groeikans en leermogelijkheid van elke fout die jij of de mensen om je heen maken. Zonder fouten, geen groei!

Over groei gesproken… ben je uit je zolderkamer aan het groeien? Of past het je meer om af en toe je eigen niet-thuis kantoor te hebben? Of zoek je een ruimte waar je met meer dan 4 mensen professioneel kunt vergaderen?  

Neem eens een kijkje bij ons aanbod aan ruimten en mogelijkheden; we weten zeker dat we passen! 

 

 

Share:

Mogen wij u terugbellen?